Вход | Регистрация
Главная » Статьи » Культура
Яран сувар - праздник Солнца

Множество разных праздников у дагестанских народов. В частности у лезгин известны: Цуькверин сувар (Праздник Цветов), Эвелцан или Сифтергал (Первая борозда), ПIинийрин сувар – КIару (Праздник Черешни)… Но самым замечательным из всех праздников является Яран сувар, что означает «Праздник Солнца». Месяц яр наступает в день весеннего равноденствия в полночь 21 марта и длится по 4 апреля.

Красный цвет (йар /яр) в жизни лезгин занимает важное место. Согласно верованиям древних лезгин, земля держится на рогах красного быка (йару йац). И в слове бык (йац/йарц) слышится этноним «йар – красный». Бык занимал важное место как в хозяйственной, так и в духовной жизни лезгин. Красному быку поклонялись, его приносили в жертву. Жертвенного быка хорошо кормили, за ним хорошо ухаживали, чистили, на шее завязывали красные нитки. Перед принесением в жертву, быка еще ночью трижды водили вокруг села. Мясо раздавали всему селу поровну.

Красный цвет считается цветом зарождения и царствия жизни, этот цвет ассоциируется с жизнью, с кровью. На крови клялись, кровью братались, кровью смывали позор. Красный цвет считается самым красивым и благородным цветом. Невесту покрывают красным платком (дуьгуьр). Красными платком украшали шею коня победителя и доброго вестника. В орнаментах и рисунках лезгинских ковров используются почти все оттенки красного цвета (его получали из марены, выращиваемого в равнинном Лезгистане). Древние наскальные рисунки сделаны красным цветом.

За недели две-три до наступления Яран сувар и до окончания месяца яр люди на запястьях носят красную (иногда перекрученные с белой) нить.

Заблаговременно перед праздником Яран сувар готовятся сухие стебли растений (яран кьалар «стебли для яра»), их ставят в виде конусов на специальных площадках для костров (раньше костры сжигались и на плоских крышах домов). В ночь с 21 на 22 марта зажигаются костры (по семь костров) на крышах домов, на общественных площадках, в местах массовых игрищ. В землю втыкаются факелы (лаванар) в каждой группе по семь штук. В костер бросают старые вещи, со словами: «Сийиди куг! ЦIийиди хьухь!» (Старое, гори! Новое, родись!). Устраиваются зрелищные фейерверки: пускают в небо разнообразные огненные звёзды из перекрестно связанных палок, обмотанных замасленными тряпками (ц1айлахъанар); огненные шары из тряпья или соломы (алпанар); пускают горящие стрелы (хьелхьемар); с гор скатывают большие огненные колёса или шары из спрессованной соломы и тряпья (барбияр). Для очищения от грехов, болезней, сглазов, порчей и прочих нечистей, человек по семь раз должен прыгать через костры. Для устрашения темные сил и злых духов всю ночь производили побольше шума. Били в колокола (например, на столб вешался кусок металла (зенг) или массивный обрубок сухого ствола дерева (лахъут), бой по которым производил звон или гул), стреляли из самодельных пневматических «ружей» (къумпара) и из обычных ружей. Массовые гуляния сопровождаются присущими для этого праздника плясками и песнопениями, которые продолжаются и днем.

В древности в период яр между воюющими сторонами заключалось перемирие. В этот период особенно полагается совершать только добрые дела. Считается богоугодным делом прощать грехи, мириться, кто в ссоре, кто в кровной мести. Обращаются к Гъуцар (Богам) с просьбой о прощении грехов.

На следующий день с утра (22 марта) юноши с ряженым ЦIегь (Козел) идут по дворам и колядуют: «Нуну, нуну – яран пай!» (Нуну, нуну /дай / подношения для яра!). Ряженого сопровождают музыканты (зурна или дудук с барабаном), двое носильщиков подношений с переметными сумами через плечо (чантаяр или гьебеяр) и несколько сопровождавших шествие. Если двор неухожен, неубран, то ряженый пускает в адрес хозяев насмешки вроде: «О, здесь мусором богаты, Выходи-ка, виноватый! Когда же мусор здесь сожгут? Что-нибудь здесь нам дадут?!» Если же двор ухожен и чист, то ряженый расточает похвалу: «Здесь чистота необъятна, Тут и гостить нам приятно! Детей пусть будет полный дом, Пусть изобилие будет в нем!».

Конечно же, ряженый очень искусно дозирует, регулирует хулу и хвалу, ловко используя иносказание, намек, юмор, зная меру и такт. Вся игра была сплошная импровизация, и для этой роли подбирались имеющие талант люди. Хозяева на шутки не обижаются, смеются, и сами включаются в игру, веселятся со всеми. Это традиционный праздник народной смеховой культуры. Хозяйки выносят все, чем богаты: сухофрукты (вирер), вареные и свежие яйца, лепешки (тIунутI, алуга, шткар, афар), цикIен – особый пирог с мясом, луком, картошкой и специями; гузан – лепешки с кремом из свежего коровьего масла и мёда; баклук – лепешка из кукурузной муки с луком; алуга – творожник или сырник с яйцом; черекун – печеный хлеб наподобие пиццы с сыром, луком и помидорами; хъукьвал – сорт пряника, иситIа – халва из обжаренной муки, меда и масла; кáлар – обжаренные зерна ячменя и конопли; сав – мука из кáлар; свежие яблоки, орехи печеная или вареная тыква и прочие продукты.

На праздник «Яран сувар» красят яйца, сваривая их с различными растениями, выделяющими краски (шелуха лука, сушеная зеленая кожура грецких орехов, марена и др.). Чтобы в доме всегда был достаток, число блюд должно равняться семи. Если семья не могла себе позволить приготовление семи разных блюд, выручал гитI – кашица из семи ингредиентов (сушеное мясо, кукуруза, ячмень, фасоль, гороха, нахуд (сорт гороха), картошка или что-либо другое, причем муку и соль можно было считать за компоненты).

Вот некоторые традиционные блюда, готовящиеся в месяц яр: кIи – кашица из семи ингредиентов, семéна – сладкая патока из зелени проросшего ячменя; тIач – напиток из обжаренной муки проросшего ячменя; натIуфа – орехи, облитые пчелиным или тутовым медом; мехкIуьт – специальная паста из тутового мёда, обжаренной муки ячменя и конопляных зерен; дангу кашица из кукурузы, ячменя и фасоли и др.

Праздник «Яран сувар» («Праздник Солнца») идет из глубины веков, еще со времени раизма (поклонения Солнцу). Он приходится на день весеннего равноденствия 21 марта (вернее на ночь с 21 на 22 марта). Яран сувар символизирует возрождение и обновление жизни, победу света над тьмой, весеннего тепла над зимним холодом, добра над злом, выздоровления над болезнью, жизни над смертью… Не следует путать языческий традиционный Яран сувар с мусульманским праздником «Навруз байрам». (Новруз по-фарсидски «новый день»). «Новруз байрам» считается мусульманским новым годом.

Период «яр» продолжается в течение 14 дней, по 4 апреля. В эти дни активно проводятся «мелер» (общественные помочи друг другу в различных хозяйственных делах, где нужен коллективный труд). В эти дни лезгины готовятся к весенним работам. Очищают дворы и участки, обрезают и сжигают сухие ветки или готовят их на дрова. Приводят в порядок инвентарь и инструмент. А самое главное – приводят в порядок тело и душу в соответствии с обновляющейся природой. Хотя в жизни лезгин произошла смена нескольких религий (язычества, христианства, ислама), они сохраняют свои политеистические традиции. Ни одна из религий не смогла их вытеснить и уничтожить. Лезгины в душе хранят веру в языческих богов гъуцар и часто обращаются к ним: к Богу Солнца (Ра Атар букв. «Солнце взошедшее»), чтобы он давал свет и тепло; к Богу Огня (Алпан), чтобы он охранял род человеческий от злых духов; к Богу Месяца и Богине Луны (Варз и Мен), чтобы не лишили человека любви и надежды; к Богине Воды (Тавар), чтобы не переставала поить своей жизненной влагой; к Богине Земли (Ген), чтобы не лишал своих благ и хлеба насущного; к Богу Природы (Пан), чтобы оберегал стада и отары… Пантеон лезгинских языческих богов насчитывает более тридцати.

В дни «яр» ходят в гости к родственникам и друзьям с поздравлениями: Яран суваркай! Носят друг другу гостинцы и дарят подарки. Раньше юноши и девушки тайно передавали и дарили друг другу яргъвер – вышитые, вязаные или плетеные из красных ниток цветочки, косички, амулеты, которые прикалывались на груди.

Были и свои традиционные поверья и гадания. В земле рылись норы и считалось, что проползание через них очищает от сглаза и порчи (чила). По поверью, если долго смотреть на луну, повторяя имя любимого (любимой), и положить под подушку что-нибудь связанное с любимым (платок, волос, одежда, любой предмет, к которому тот касался), то любимый будет сниться. А те, у кого еще нет любимых, повторяют заклинание «Мен, Мен къатурай, кIанид атурай!» (Пусть Луна станет яркой, пусть появится любимый!). Им тогда во сне является любимый. Перед Яран сувар закапывали в землю вместе яйцо, марену и древесный уголь. 22 марта их выкапывали. Если на яйце появлялась красная полоса, то ожидалось везение в делах, темная полоса предупреждала о надвигающейся беде. Нужно было упреждать беду. Начиная с Яран сувар (22 марта), три дня считались предсказывающими о том, какими будут предстоящие весна, лето, осень.

Праздник «Яран сувар» из народов Кавказа в описанном виде проводят только лезгины. Отголоски этого языческого праздника остались у лакцев, у молдаван (мерцишор), у славян (колядки; болгары, как и лезгины, тоже носят на запястье красную нить).

Лезгины воспринимают 22 марта как праздник всех лезгин.

Фейзудин Нагиев

Опубликовано в «Лезгинские известия», № 3, 18.03.2005

*****

Яран сувар - Ракъин сувар

Лезги халкьдихъ милли суварар гзаф ава: «Цуьквер сувар», «Кьуьгъвер сувар» (Сифте ргал), «КIару»… Амма виридалайни чаз сейли сувар Яран сувар я (йаран кхьенайтIа, гена дуьз тир, вучиз лагьайтIа икI кхьини гафунин суй къалурзавай лишан й хуьзва; и лишандик «экв, яр, ярувал», «хьун, аваз хьун» манаяр ква).

Яр вичихъ гзаф манаяр авай гаф я. Лезги чIала и гафунихъ ихьтин манаяр ава: 1) яру тав; ярувал; 2) рагъ экъечIдайла ва я рагъ акIидайла цавун кIаниз ягъдай тав; 3) рагъ, ракъинин кьуьтхвер тIвар (йар – ра/й/); 4) иер, гуьрчег; иерди, гуьрчегди; 5) кIаниди, багьади, азизди; адахли; 6) лезги йикъарганда гатфарин варцарикай садан тIвар, (21 мартдилай 4 апрелдалди); 7) суварин йугъ; 8) расувал 9) йар алукьун (тIветIвелар куткун, ракъини кана яру хьун); 10) тарцин кIарасдин юкь; 11) яр, ярар йуьзуьр.

Яр гаф са бязи тIварарикни ква: итимрин (Яр, Ярмет, Ярали, Ярам, Ярем…); папарин (Ярруш, Ярселем, Яргъед, Ярцуьк, Яргъвер, Ярчиг…); хуьрерин (Яргун, Ярагъ…); халкьарин (ярхул (яхул), яркIар, ракъиниз капIзавайбур лагьай ч1ал жезва). Хважамжамдал мад са тIвар ала: Яргъируш (Яргъан руш), яъни «Ракъинин руш».

Яраб мад гьи чIала, лезги чIала хьиз, жуван кайванидин дидедиз «ярандиде» – «кIани ярдин диде, кIанидан диде» лугьузватIа?! Им саки са гъезел я, манидин са цIар я! (Анжах, гьайиф хьи, вичиз ихьтин къешенг тIвар гайи езнедиз ярандидеди «йа, зине» (яъни «зи руш рекьяй акъудай фашал») лугьузва… Белки имни кIанивилин зарафатрай я жеди!).

Яру ранг лезгийрин рикI алай ранг я. Лезги кьисайри лугьузвайвал, дуьнйа яру яцран крчарал ала. Гьавиляй яру яцразни еке гьуьрмет ава. Яру яц ракъинин ярж я («яц» гафуна «яр» гаф ава: йац – йарц). Яру яц ракъиниз къурбанд язни гудай. Къурбанддиз акъуднавай яцран гарданда яру еб твадай, тукIвадалди вилик ам пудра кишдилай (гъуцаркIвалелай) элкъуьрдай, адан як вири хуьруьз барабардаказ пайдай.

Яру ранг уьмуьр тесниф хьунин, уьмуьр эркина хьунин лишан я. Яру ранг ивидин рангни я. Ивидал кьин кьадай. Ивияр акадарна стхавал кьабулдай. Ивидалди лянет чуьхуьдай. Яру ранг берекатдин, гуьзелвилин ва мердвилин лишан я. Свасан кьилелай яру шал – дуьгуьр – вегьиник адан «гуьзелвилел берекат къуй» лугьудай хьтин мана ква. Гъалиб хьана хтайдан ва я хъсан чав гваз хтайдан шивдин гарданда яру яйлух твадай. Лезги гамарин, гебейрин, кьаличайрин чешнейра яру рангар гзаф жеда. Дегь девиррин кьветIерин цларал цIархнавай чIугунар яру рангаринбур я.

Яран сувар алукьдалди сад-кьве гьафте амаз гъилерин цамарихъ яру гъалар (ярудакайни лацудакай звер ганвай гъалар) акалдай.

Яр алукьдалди вилик «яран кьалар» кIватIдай. Яран (21 мартдин) йифен негъениз кьаларин тпIихар къаварал акъуддай ва абур ирид чкадал пайна гьазурдай. Къавал ирид лаванни эцигдай. Йифиз вири хуьруь чпин лаванриз, кьалариз цIаяр ягъдай. ЦIаяр гьакIни куьчейра, гьаятра, варарал, майданрал ийидай. Йифиз къапар гатадай, къумпараяр, тфенгар ягъдай, гьар жуьредин ванер акъуддай. Ардавулар, малкамутар, къаракъулахар, гигияр – са гафуналди вири чIуру, канда руьгьер, жинерар, шайтIанар къурвахарун ва хуьряй чукурун паталди. Гадайри ва рушари манияр ягъиз цIаярилай хкадарда, кьуьлерда. Кьуьзуьбурун лугьунралди, ирид цIаярилай хкадарайла беден ва ва руьгь цIу вири заланвилерикай михьи хъижезва.

Пакад йукъуз жегьил гадайрин кIеретIар хуьре къекъведай. Гьар са кIеретIдихъ ЦIегь, вирнечи (балабанчи), далдамчи, паяр кIватIзавайди (чанта, гьебеяр гвайди), сад-кьвед кьуьлердайбур ва манияр ягъдайбур жедай. Абур кIвалба кIвал къекъведай ва яран паяр тIалабдай: «Нуну, нуну – яран пай!». Эгер кIвал-гьаят къайдасуз ва я чиркин яз хьайитIа, абуру кIвалин кайванийрикай рахшандар, ягьанатар ийидай, абуруз тегьнеяр ягъдай: КIвалин гьаят вуч «михьида», кайванидиз хупI муькIуьда! Гьашемар мус кудатIа? Вуч паяр чаз гудатIа?! Эгер гьаятда ва варцел михьивал ваз хьайитIа, цIегьре кайванидин тарифардай: Ина михьи, мублагь я, Илифизни темягь я! Хазан ацIай къул хьурай, Берекатар бул хьурай!

Гьелбетда цIегьрен ягьанрикай, тарифрикай садан кефини хадачир, абур зарафатар, айгьамар тирди виридаз чизвай. Адалайни гъейри, ЦIегьре хуралай гьасятда кутугай гафар гъилегъилаваз туькIуьрна кIанзавай, чебни кутугай гафар, садани кефи тахадай гафар. Имни са акьван регьят кар тушир. Гьавиляй ЦIегьни никай хьайитIани жедачир. Ц1егьвал кьиле тухуз жедай алакьунар авай ксариз хуьре ч1ехи гьуьрмет жедай. Гьар са кIваляй, нихъ вуч аватIа, паяр акъуддай: вирер, кьурай чумаларни къукъваяр, кIерецарни шуьмягъар, какаяр, шткарар, баклук, цикIен, насу, иситIа, кáлар, сав…

Яран сувариз кьетIен жуьредин хуьрекар гьазурдай: тIач, семéна чрай ва я ргай буран, чуьк, дангу, гитI, иситIа, чул, мехкIуьт, нутIуфа, чIахар аш чIахар афарар, дуьгуьд афарар, гуьнгерар, къене маса затIар (хъчар, шур, картуф, буран) авай афáрар, цикIен, гузан, баклук, алуга ва мсб.

Яран сувар («Ракъинин сувар») чал дегь девиррин деринрай агакьнавай сувар я. Ам йугъни йиф барабар жезвай гатфарин йикъал - 21 мартдал (21-далай 22-дал элячIзавай йифел) раст жезва. Яран сувар уьмуьр кIвачел ахкьалтунин, цIийи хъхьунин, эрел атунин, хийирди шийир кIудунин, чимивили къайивал, экуьвили мичIивал, сагъвили желкьенвал кIаник кутунин, ажалдал уьмуьр гъалиб хьунин лишан я. Лезги яран суварни исламдин Навруз-байрам (фарсдалди «цIийи йугъ») какадарун эсиллагь дуьз туш. «Новруз-байрам» мусурман динда цIийи йис хьиз кьабулнава.

Яран варз 14 йикъакай ибарат я, ва ам 4 апрелдалди давам жезва. И йикъара жемят гатфар къаршиламишиз гьазур жезва. Сада садаз куьмекар гуз «мелер» кутада, гатфарин майишатдин квалахриз гьазурвал аквада, алатар къайдадиз хкида. Беден ва руьгь хъуьтIуьн мекьерикайни, заланвилерикай азадна къайдадиз хкида, тIебиатдихъ галаз пайгарвилин куьпда твада. Тарихда са шумуд дин кьабулнатIани (мажуси, хач, ислам), лезгийрин руьгьда гъуцарихъди майилар ама. Са диндивайни чи гъуцар, пIирер, мелер, суварар терг ийиз хьанач. Чна гилани гъуцариз ялвар ийизва, абурувай тIалабзава. Ракъинин гъуцравай (Ра, Атар) эквни чимивал, ЦIун гъуц Алпандивай чи къулай цIай хуьн ва ксарин архаяр хуьн, Менавайни Вацравай инсан умуддикайни муьгьуьббатдикай магьрум тавун, Йицерин гъуц Тавардивай инсандиз, чан алай гьар са гьайвандизни гьашаратдиз, тIебиатдиз уьмуьрдин мелгьем тир кьеж кьегьят тавун, Чилин гъуц Генавай – чи зегьмет вичин берекатдикайни ризкьидикай хкуд тавун, ТIебиатдин гъуц Панавай – инсандин сихил тергдай мусиббатрикай хуьн... Лезгийрин Гъуцарин алемда са шумуд цIуд тIварар ава.

Яран вацра мукьва-кьилийрал, ярар дустарал кьил чIугваз фида, абуруз яран паяр тухуда, яран суварар тебрикда: Квез Яран суваркай хьурай! КIвал ракъарив, берекатрив ацIурай! Иесийри шадвилелди мугьманар кьабулда: Куьн атурай, рагъ атурай! Ширин чанар сагъ атурай! Са ккIал алай чкадал берекатрин дагъ атурай!

Жегьил гадайрини рушари чпи чпиз «ярар» багъишда. Рушари – яру гъаларикай хранвай бицIи цуьквер, гадайри – ирид гъалуникай хранвай бицIи киф (4 тах яру, 2 тах лацу, са тах ч1улав). КIанибуру багъишай «ярар» – муьгьуьббатдин лишанар санжахдик акална хурудал алкIурда. Яр алатайлани абур кIанивилин птикар хьиз хуьда.

Лезгийри яраз сусак лишан кутун, хийирдин кардик кьил кутун, мехъерар авун хъсан яз гьисабда. Яраз авур мехъерин суфрадал ирид лампа (виликдай –шем, чIикь, цIурцIаж…) куькIуьрда. Сусан кьилел яру дуьгуьр вегьинни свас кIвализ берекат, экв гваз къвезвай ракъиниз тешпигь авунин лишан я.

Къавкъаздин халкьарикай Яран сувар и жуьреда анжах лезги чIалан хазандик акатзавай тайифайри тухуда. Дагъустандин халкьарикай и суварин амукьаяр яхулрихъни ама. Йифенни йикъан кьил кьилел хквезвай гатфарин суварар молдаванрихъ (мерцишор) ва славян халкьарихъни ава (колядкаяр; болгаррини гъилин цамарихъ яру гъалар акалда).

Яран сувар лезги халкьдин виридалайни зурба милли сувар я. Гьавиляй зи фикирдалди, и сувар гьар йисуз хъсан сценарияр кхьена, лап кутугай къайдада, вини дережада аваз тухун лазим я. Хуьрера, районра, шегьерра, гьар са хазанда.

22 март чна виридуьнйадин лезгийрин йугъ яз хкягъун заз хъсан яз аквазва.

Яран суварин цIегьер

Санал:
Нуну! Нуну! Яран пай!
Гьарда къачу жуван пай!
Сусан пайни чамран пай!
Нуну! Нуну! Яран пай!

1- цIегь:
Пак суварик перишанбур такурай:
Ма, къачу квез кIерецарни кукуяр!
Ша чахъ галаз ая шадлу амалар.
Ма квез кьурай вирер, хутар, чумалар!

2- цIегь:
Пад яру ич, вун сусариз дарман хьуй!
РикIин мурад – веледар квез мугьман хьуй!
Гьар са сусаз ирид хва, са бике хьуй!
Гьабрухъ галаз куь мурадар еке хьуй!

Санал:
Нуну! Нуну! Яран пай!
Гьарда къачу жуван пай!
Берекатлу къулан пай!
Кьакьан хьурай цIаяр чи,
Берекатлу паяр чи!
Нуну! Нуну! Яран пай!

Фейзудин Нагъиев
01.03.2015 1938 0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
© 2013-2024 · Alpania-Mez Контакты Хостинг от uCoz